Pojmy jako sexting, kybergrooming nebo kyberšikana české právo nezná. Přitom počet obětí digitálního násilí na dětech prudce roste. Jen loni sdílelo své intimní fotky online každé 6. české dítě. O2 se staví na jejich stranu a vzdělává je o rizicích číhajících v online světe. Náš průzkum to dotáhl až na Nejvyšší soud, kde pomohl ovlivnit rozhodnutí v kauze nezletilé dívky šířící na Facebooku choulostivé video.
Jak jsme postupovali?
Téměř každé šesté dítě v Česku sdílí své intimní fotografie a videa. Kyberšikana nebo online stalking patří mezi nejčastější problémy, které řeší dětská Linka bezpečí.
To O2 jako česká technologická firma nemohlo nechat bez povšimnutí. Systematicky začalo rozšiřovat povědomí o nebezpečích na internetu a vzdělávat děti, jejich rodiče i učitele, jak se jim vyhnout. Dlouhodobým cílem je pomoct snižovat negativní jevy, kterým musí české děti čelit na internetu.
O2 dlouhodobě spolupracuje s projektem E-bezpečí z olomoucké Univerzity Palackého. Loni společně připravili několik aktivit směřujících k lepší orientaci dětí v rizicích a příležitostech na internetu:
- Velkou studii mezi 5 000 žáky (7-18 let) na téma sextingu (erotické zprávy) a seznamování na internetu.
- Její výsledky jsme prezentovali na dvou akcích pro média. Představili jsme šokující výsledky studie a možná řešení zpravodajským médiím. Pro lifestyle novinářky jsme navíc připravili speciální akci zaměřenou na fenomén Modré velryby (hoaxy a davové chování děti na internetu).
- Před Vánoci jsme pro pražské základní školy připravili Akademii digitálního vzdělávání, kde jsme dětem prvního stupně hravou formou vysvětlili rizika internetu, ale také ukázali zajímavé technologie jako virtuální realitu či roboty.
- Navázali jsme panelovou diskuzi odborníků a učitelů o využívání moderních technologií ve vzdělávání. Za jedním stolem diskutovali zástupci MŠMT, EduIn, SCIO, UPOL, učitelů, ředitelů základních škol i angažovaní rodiče.
Čeho jsme dosáhli?
- O2 dostalo téma rizikového chování českých dětí na internetu do povědomí české veřejnosti i díky reportážím informujícím o studii O2 ve velkých českých médiích jako TV Nova, Prima TV, TV Barrandov, Blesk, Český rozhlas, Rádio Impuls, Aktuálně nebo iDnes
- Kampaň zasáhla celkem 12 milionů čtenářů
- Přímo jsme s tématem technologie a české děti oslovili desítky odborníků na vzdělávání
- Nejvyšší soud použil výzkum O2 jako důkazní materiál v případu nezletilé dívky obviněné ze šíření pornografie a vyhodnotil, že dítě nešířilo video za účelem distribuce pornografie, ale aby zaujalo staršího chlapce.
Více o projektu:
https://www.youtube.com/watch?v=eh2lUUs_9IQ
Napsali o nás:
https://www.novinky.cz/internet-a-pc/440695-sexting-i-schuzky-s-neznamymi-lidmi-deti-se-na-internetu-vystavuji-rizikum-stale-casteji.html
http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/zajimavosti/_zprava/mezi-detmi-se-rychle-siri-sexting-rodice-o-hrozbe-vetsinou-nic-netusi–1734270
https://www.frekvence1.cz/clanky/vite-co-delaji-vase-deti-na-internetu-kazde-seste-sdili-sve-intimni-fotky-ukazal-pruzkum.shtml
http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/C0E3A905DA0A4E62C12582240041C965?openDocument&Highlight=0,